Рідний дім для особливих учнів

Конвенція ООН про права людей з інвалідністю дає право на якісну освіту кожній дитині з вадами розвитку. У Запорізькій області цим питанням постійно переймається обласна влада. Зокрема, профільний Департамент. Створюються умови для дітей, хто має проблеми з зором, слухом, мовленням, опорно-руховим апаратом та іншими захворюваннями, котрі стримують можливість хлопчаків і дівчат бути освіченими.

У регіоні існують різні форми освіти. Інклюзія, що передбачає перебування хворих дітей разом зі здоровими у загальноосвітніх навчальних закладах, знаходиться лише на початковій стадії впровадження через брак коштів і, значною мірою, неготовність суспільства сприймати таких дітей як рівних. У нинішніх умовах діти з інвалідністю переважно отримують освіту в спеціальних школах-інтернатах, де учні можуть значно поліпшити фізичний стан, розвинути творчі здібності.

Однією з кращих в Україні серед спеціальних навчальних закладів для дітей із вадами слуху є Кам’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат Запорізької обласної ради. Тут навчаються діти, котрі мають різні нозології: вади слуху, затримку психічного розвитку та комбіновані дефекти. Навчання під одним дахом сприяє розвитку в учнів толерантності, гуманності, взаємодопомоги, розуміння чужих проблем.

Педагогічний колектив прагне створити максимум умов, аби після закінчення школи-інтернату випускники успішно інтегрувалися в соціум. Індивідуальний підхід до кожного учня та дружня атмосфера спрямовані зробити освітній процес ефективним, приємним і цікавим. Значна увага приділяється новітнім навчальним технологіям. Невелика наповненість класу – від шести до восьми чоловік, а також розставлені півколом парти дозволяють значно легше засвоїти навчальний матеріал і оволодіти необхідним обсягом знань. Дитина повинна добре чути свого вчителя, а головне – бачити його артикуляцію, міміку, жести.

 Школа-інтернат має необхідну базу та кваліфікованих фахівців – дефектологів, сурдопедагогів, логопедів, реабілітологів. Як стверджує директор Кам’янської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Галина Панченко, навчальний заклад у повній мірі забезпечений такими кадрами. Досвідчені вчителі вже мають кілька спеціальностей. Молоді педагоги підвищують рівень знань, здобуваючи додаткову спеціальну освіту у вищих закладах Києва. Сурдопедагоги і логопеди забезпечені новітніми програмами. Кожен другий клас обладнаний комп’ютерами, проекторами, смарт-дошками. Особливо вони необхідні для індивідуальних занять.

– Чим раніше розпочати навчання з особливими дітками, тим ліпшим буде результат, – говорить директор Галина Панченко. – Тому в школі-інтернаті функціонує дошкільне відділення, де вчаться діти з вадами слуху та діти з затримкою психічного розвитку. Разом вони швидше опановують нові теми. Відбувається процес адаптації, а ігрові елементи в навчанні дають можливість легко сприймати матеріал, із задоволенням виконуючи завдання педагога. Всі програми, що застосовуються в дошкільному відділенні і на уроках, мають гриф Міністерства освіти і науки України.

Старшокласники зацікавлено здобувають в школі-інтернаті професійну освіту за напрямком «Кухар». Також освоюють основи перукарської майстерності, масажу, домашнього господарювання. Це дає їм впевненість у майбутньому, шанс знайти своє місце у соціумі.

90 % учнів школи-інтернату безкоштовно протезовані слуховими апаратами, 10 % мають кохліарний імплантант. Відповідно до захворювання школярі проходять курс комплексної реабілітації. Для цього відвідують уроки ритміки, фізичної корекції, заняття з логопедом, психологом, соціальним педагогом.

Реабілітація через творчість – потужний засіб розкрити талант дитини, показати її можливості та багатий внутрішній світ. У навчальному закладі діють різноманітні гуртки: пісенний «Веселі дзвіночки», танцювальний, жестової пісні, перукарської справи, квілінгу, вишивки, флористики, в’язання, бісероплетіння, оркестр шумових інструментів, ляльковий театр. Вихованці школи-інтернату займають призові місця в різних творчих конкурсах. Колектив жестової пісні «Співочі руки» – багаторазовий переможець міжнародних фестивалів дитячої творчості «Назустріч мрії», «Шлях до успіху» (Україна), «Слов’янський вінець», «Червоні вітрила» (Болгарія) та обласних конкурсів.

Народний ансамбль танцю «Ритм» – гордість школи-інтернату. Під керівництвом відмінника освіти України Ірини Китманової вихованці показують найвищі результати на багатьох міжнародних фестивалях «Містерія танцю», «Назустріч мрії», «Зірки XXI століття», «Шлях до успіху», «Дивосвіт», всеукраїнських творчих конкурсах «Повір у себе», «Барви життя». Гідно представляють нашу державу за кордоном. Заступник директора з навчально-виховної роботи, керівник «Ритму» Ірина Китманова зізнається: «Успіх неможливий без кропіткої та наполегливої праці як учнів, так і всього колективу. До того ж у нас дуже добрі діти. В них відкриті серця, вони люблять усіх. Раді спілкуватися та дружити з усіма». Вже 18 років пані Ірина запалює іскри таланту в маленьких танцюристів.

– Я вже так звикла,  що і не помічаю їхніх вад. Інколи треба докласти чимало зусиль, щоб вони повірили в себе. А що стосується техніки виконання, то всі моменти ми відпрацьовуємо на репетиціях. Головне – навчитися посміхатися на сцені, вміти себе показати. Діти часто після виступу кажуть нам: «Бачили, як нас зустрічали? Люди плакали!..» Це їх зачіпає за серце та надихає на нові виступи.

Спорт – одна зі складових реабілітаційного процесу в школі-інтернаті. Учні відновлюють своє здоров’я у секціях баскетболу, футболу, новусу (морський більярд) та лікувальної фізкультури. Завойовують призові місця в області та країні. Баскетболісти входять до трійки кращих в Україні. Вихованці, що грають у новус, виборюють перші та другі місця на всеукраїнських змаганнях.

Знання та вміння, отримані в школі-інтернаті, допомагають випускникам Кам’янської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату знайти своє місце в суспільстві. Юнаки та дівчата успішно закінчують вищі навчальні заклади, беруть участь у діяльності Всеукраїнської організації УТОГ, працюють у різних закладах, установах. Викладають у рідній школі. Вихованці школи-інтернату завжди згадують добрим словом вчителів, котрі окрилили їх і дали путівку в життя і дали віру в те, що вони – такі ж, як і всі.

Оксана ДРОЗДОВСЬКА,
26позаштатний кореспондент газети